Kültür-Sanat

Tiyatro bir direniş biçimi


DBP’li belediyelere atanan kayyumların ilk işi kültür sanat çalışmalarını bitirmek olurken, tiyatrocular ise, kendi alternatif festivalleriyle halkın yaşadıklarını yansıtmaya devam ediyor. 5’inci Amed Tiyatro Festivali’ne katılan tiyatro oyuncuları, tiyatroya kilit vurulamayacağını söyledi

DBP’li Amed Büyükşehir Belediyesine 25 Ekim 2016’da kayyum atanmasının ve kayyumun belediyenin tiyatrosunu kapatmasının ardından, tiyatro santçılarının kendi imkanlarıyla devam ettirdikleri 5’inci Amed Tiyatro Festivali, yarın son buluyor. Amed Şehir Tiyatrosu oyuncularının öncülük ettiği “Seyirci kalma, unutursam hatırlat” sloganıyla devam eden festivalde, bütün yasaklama ve imkansızlıklara rağmen 1990’lı yıllardan bugüne Kürt kentlerinde yaşananlar ile birlikte siyasal mücadele tarihi sahnelere yansıtılıyor.

Tam da bugün tiyatro

Mezopotamya Kültür Merkezi Tiyatro Grubu’ndan Rugeş Kırıcı, “Tam da bugün kültür ve sanattan söz etmek gerekiyor” diyerek, Amed Tiyatro Festivali’nin böylesi bir süreçte gerçekleştirilmesinin önemine dikkat çekti. Kırıcı, “Diyarbakır Şehir Tiyatrosu’ndan ayrılan, çıkarılan veya reddeden birçok arkadaş, bütün imkansızlıklara rağmen burada. Bu bir direniş biçimidir. MKM’nin kurulduğu 1991’den bugüne, bizim geleneğimiz bu” diye belirtti.

‘Hafızayı diri tutuyoruz’

“Kürt kültür ve sanatının yaşam mücadelesi, Kürt halkının yaşam mücadelesi gibidir” diyen Kırıcı, “Bizim için tam da bu koşullarda festival düzenlemek çok önemlidir. Tarih bugünleri yazacak ve ben buna inanıyorum. Bir hafızayı diri tutmanın en önemli yolu sanattır. Bu toplumun alt üst oluşları, bugün yaşananların hafızasını, sanatçılar diri tutacaktır” diye konuştu.

Halkın festivali bu

Kürt sanatçıların halkın yaşadıklarının birer parçası olduğu değerlendirmesinde bulunan Kırıcı, “Halkın festivali bu, hem acılarımızı hem sevinçlerimizi paylaşıyoruz ve yaralarımızı sarıyoruz. Sahnelere yansıyan da kendi hissettiklerimizdir” şeklinde konuştu. Çetoyê Zêdo ile birlikte Kürt tiyatro tarihinde bilinmeyenleri ve başlangıçtan 1990’lı yıllara kadar Kürt Tiyatrosu’nun gelişimini kaleme alan Amed Şehir Tiyatrosu oyuncularından Yavuz Akkuzu da, “Acıtasyon yapamazdık, tiyatrosuz bir yaşam düşünemezdik. İmkansızlıklara rağmen tiyatro severler ile buluşuyoruz” dedi.

Yolumuz köylere, dağlara gider

Amed Şehir Tiyatrosu’nda oynanan oyunların, yaşananların yansıması olduğunun altını çizen Akkuzu, “Artık baskı ve engellemeler sonuç vermeyecektir. Yarın buraya da kilit vurulabilir ancak, tiyatrodan vazgeçmeyeceğiz. Oyunlarımızı köylerde oynayabiliriz” diye kaydetti. Kürt tiyatro tarihinin, oyunların kaçak gösterilmesi ile geçtiğine işaret eden Akkuzu; “Yolumuz dağlara, köylere gider. Tiyatro her yerde oynanabilir. Kapılara kilit vurabilirler, ancak fiziki bir kilit vuramazlar, bize kilit vuramazlar. Tutuklansak bile zindanlarda oynarız” dedi.

11_viyanŞengalli kadınların direnişi sahnelendi

Amed Şehir Tiyatrosu tarafından düzenlenen 5’inci Amed Tiyatro Festivali’nin 8’inci günü, Urmiye’nin Texte Reş Tiyatro Topluluğu’nun “Derweşe Evdi” ve “Viyan” oyunlarıyla devam etti. Topluluk tarafından sergilenen tek kişilik Kürtçe kadın oyunu ve Kürtçe olan “Viyan”da, Ortadoğu’da yaşanan savaş ve kadının iradesinin yok edilmesi üzerinde durulurken, Şengal’de katledilen ve toprakları işgal edilen Ezidî kadınların hem kendi kimliğine hem de DAİŞ’e karşı verdiği mücadele anlatıldı. Oyunda DAİŞ tarafından Ezidî kadınlara dayatılan çarşafa karşı, kadınların direnişi ile özgürleşen Şengal ve Rojava’daki kadın devrimi vurgulandı.

AMED/dihaber